Zuidasdok
In 2016 is door het ministerie een Tracébesluit genomen voor Zuidasdok. Zuidasdok is een project van Rijkswaterstaat, ProRail en gemeente Amsterdam en is bedoeld om de bereikbaarheid (zowel per OV als met de auto) van de Zuidas en noordelijke deel van de Randstad te blijven garanderen. Een deel van de aanpassingen aan knooppunt Amstel en een deel van het verbreden van de A10 gaat plaatsvinden op het grondgebied van Ouder-Amstel. Met gemeente Amsterdam is gezamenlijk een bestemmingsplan opgesteld (verplichting vanuit de Tracéwet) voor Zuidasdok. Deze heeft begin 2023 ter inzage gelegen. Zienswijzen worden nu verwerkt, naar verwachting wordt het bestemmingsplan in het derde kwartaal aan de gemeenteraad voorgelegd ter vaststelling.
Nieuwe A2 entree
Het project Nieuwe A2 Entree (NA2E) heeft raakvlakken met Zuidasdok. In 2018 is een intentieverklaring getekend tussen Ouder-Amstel en Amsterdam om het deel van de A2 dat Amsterdam in gaat af te waarderen tot stadsstraat waardoor de afslag van de A2 op een andere locatie moet komen. In eerste instantie is onderzocht om te kijken of dit ten zuiden van Knooppunt Amstel zou kunnen; de afslag zou dan door het noordelijke punt van tuinpark Dijkzicht lopen. Bij het onderzoeken van deze optie bleek dat project Zuidasdok afhankelijk was van de keuzes die gemaakt zouden worden voor de NA2E en planningstechnisch was het niet haalbaar het ene project op het andere te laten wachten. Daarom is een onderzoek gestart naar de mogelijkheid om de NA2E ten noorden van Knooppunt Amstel te realiseren. Gemeente Amsterdam is trekker van dit project, Ouder-Amstel levert inhoudelijke input.
Voor beide projecten, Zuidasdok en NA2E, wordt goed afgestemd met het team van Werkstad OverAmstel zodat er in dat gebied geen problemen ontstaan.