Investeringen openbare ruimte

Onderstaande projecten betreffende werkzaamheden die nog niet of nog niet volledig zijn afgerond en daardoor in 2023 doorlopen. Een deel van de te activeren kapitaallasten/afschrijvingslasten starten een jaar later, maar blijven over de gehele afschrijvingstermijn per saldo gelijk.

I-3 Azaleastraat-Begoniastraat-Korenbloemstraat € 50.000
De trottoirs en wegen in dit gebied komen uit de wegenrisico analyse als slecht naar voren. Dit betekent dat deze straten niet meer voldoen aan de eisen van veiligheid en leefbaarheid. Deze zijn ondertussen dermate slecht dat zij een risico vormen voor bijvoorbeeld valpartijen. Naast de verharding is ook de riolering in slechte staat. Het stelsel ligt niet goed onder afschot en de gietijzeren leidingen zijn aangetast. De riolering moet worden vervangen door een klimaatadaptief stelsel wat aansluit op het stelsel wat op dit moment wordt aangelegd in de Rijksstraatweg en het bestaande diep gelegen stelsel in de Telstarweg.

Op dit moment is Eigen Haard net klaar met renovatie aan de woningen in de Begoniastraat. Voor de Korenbloemstraat en Azaleastraat is er op dit moment geen zicht op de start datum van de ontwikkeling. De staat van de openbare ruimte is dusdanig slecht dat nog een periode van minimaal 5 jaar wachten met ingrijpen vanuit veiligheid niet mogelijk is. Voor de engineering van dit integrale project is een bedrag van € 50.000 in 2023 benodigd. De uitvoering en planning van de engineering is afhankelijk van het overleg met Eigen Haard dat nog gevoerd wordt in 2023.

I-4 Waver € 40.000
In samenwerking met Waternet wordt er hard gewerkt aan de dijkverhogingsplannen. Hiervoor is een engineeringsbudget van € 40.000 nodig. Het engineeringsbudget is nu opgenomen in 2024, dit is echter al benodigd in 2023. Deze in de begroting 2023 opnemen en voor 2024 vrij te laten vallen.

I-5 Hoger-Einde Noord (HEN) € 15.000
Het ontwerp is vastgesteld en kan verder uitgewerkt worden tot een bestek. Ten behoeve van de engineering een budget in de begroting 2023 opnemen van € 15.000.

De uitvoering van het HEN is in 2024-2025 gepland dit is namelijk afhankelijk van wanneer Waternet klaar is met de dijkophoging van de Binnenweg. Deze staat gepland in 2023.

I-6 Amstelweg-Amstelzijweg € 40.000
De reconstructie Amstelweg en Amstelzijweg is opgenomen in de Kadernota 2023. Ten behoeve van de engineering welke in 2023 plaatsvindt is € 40.000 benodigd.

I-7 Meidoornstraat € 188.500 (verhogen bestaand budget van € 181.000 met € 7.500)
De engineering is opgestart en in overleg met de bewoners een ontwerp gemaakt. Naar verwachting kan in het najaar met de uitvoering beginnen. Ten behoeve hiervan € 188.500 opnemen in de begroting van 2023. 

I-8 Sluisplein € 490.000
De vergunning is aangevraagd en in behandeling. De uitbreiding van de Jumbo vindt pas plaats wanneer de vergunning onherroepelijk is. Aansluitend wordt het Sluisplein integraal aangepakt. De engineering is in volle gang. Voor de integrale inrichting van de openbare is een bedrag van € 490.000 geraamd welke in 2023 benodigd is.

I-9 Mobiliteitsplan € 145.000

Zie toelichting R11 Mobiliteitsplan 2023. De investeringen hebben betrekking op fietsparkeren Dorpsstraat verbeteren ad. € 40.000, aanpassen rotonde Jacob van Ruisdaelweg ad. € 50.000 en bushaltetoegankelijkheid voor mensen met een beperking ad. € 55.000.

I-10 Koninginnenbuurt € 179.000
Grote delen van de Koninginnenbuurt zijn ondertussen opgeleverd en er wordt nu de laatste hand gelegd aan de laatste straten. Daarna wordt het project in 2023 opgeleverd. Voor de laatste werkzaamheden aan de wegen is nog € 179.000 benodigd.

I-11 Rijksstraatweg € 202.000
Grote delen van de Rijksstraatweg zijn ondertussen uitgevoerd en er wordt nu de laatste hand gelegd aan het asfaltwerk. Het project wordt in 2023 opgeleverd. Hiervoor is in 2023 nog € 202.000 benodigd. De Vervoerregio Amsterdam (VRA) heeft een vast bedrag (lumpsum) van € 716.256 (exclusief BTW) beschikbaar gesteld voor dit project. Dit bedrag is opgebouwd uit € 662.561 vanuit de BDU en € 53.695 vanuit de Rijksimpuls Verkeersveiligheid, waarvoor het Rijk een beschikking heeft afgegeven op 30 november 2020 met kenmerk IENW/BSK-2020/237318. Tevens heeft de gemeente Amsterdam in 2022 een financiële bijdrage aan dit project geleverd voor een bedrag van € 266.096. De Bijdrage van de VRA, het Rijk en de gemeente Amsterdam moeten nog worden toegevoegd aan het budget van de Rijksstraatweg. 

Dijkverhogingen Ouder-Amstel
Waternet is intensief bezig met het dijkverbeteringsplan hiervan gaat er een aantal projecten in 2023 aanbesteed worden zoals de Waver en de Binnenweg. Deze gaan eind 2023 in uitvoering. Hiervoor wordt een bijdrage van de gemeente gevraagd zoals afgesproken is in ‘het handboek werken op dijken” en zijn bedragen in de eerste Burap 2023 opgenomen. 

Andere dijkvakken die in voorbereiding zijn bij Waternet en de gemeente Ouder-Amstel:

  • Rondehoep Oost (Kerkbrug-Jan Benningbrug)

  • Rondehoep Oost (Woonboten-A9)

  • Rondehoep Oost (A9-Waver)  

Van deze projecten is niet altijd duidelijk wat de scope van het werk is en hiermee de gevolgen voor de openbare ruimte. In samenwerking met Waternet wordt hier intensief aan gewerkt om dit in beeld te krijgen. In de toekomst gaat ook voor deze projecten een bijdrage van de gemeente gevraagd worden zoals dit is afgesproken in 'het handboek werken op dijken'.

Rondehoep West
De engineering van dijkverhoging Rondehoep West en de inlaat is door Waternet gestart. De scope van de dijkverhoging is nog niet geheel duidelijk wat betekent dat het ook nog niet bekend is waar de weg op de Rondehoep vervangen moet worden. Mede hierdoor is het nog niet mogelijk om de bijdrage aan Waternet voor de dijkverhoging in beeld te krijgen. In de loop van 2023 wordt de scope duidelijker en wordt er melding gemaakt in de tweede Burap 2023.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf